Close Menu
  • Начало
  • Анализи
  • Икономика
  • Новини
  • Политика
  • Спорт
  • Финанси
  • Още
    • Жени
    • Права и общество
    • Технологии
    • Лайфстайл
    • Общество
Facebook X (Twitter) Instagram
Facebook X (Twitter) Instagram
Haber.bgHaber.bg
  • Начало
  • Анализи
  • Икономика
  • Новини
  • Политика
  • Спорт
  • Финанси
  • Още
    • Жени
    • Права и общество
    • Технологии
    • Лайфстайл
    • Общество
Haber.bgHaber.bg
Начало » Обяснихме логиката на работа: какво точно прави ESP, когато автомобилът започне да се занася, и спасява ситуацията?

Обяснихме логиката на работа: какво точно прави ESP, когато автомобилът започне да се занася, и спасява ситуацията?

октомври 12, 2025 Технологии
Share
Facebook Twitter LinkedIn Pinterest Email
BG Прочети на български TR Прочети на турски
И така, какво точно прави тази система ESP, която отдавна сме свикнали да виждаме в автомобилите, когато се активира и предотвратява занасянето на автомобила? Нека започнем с основните неща: ESP...

Peki otomobillerde uzun süredir görmeye alıştığımız bu ESP sistemi, devreye girdiğinde tam olarak ne yapıyor da aracın savrulmasını engelliyor?
Temelden başlayalım; ESP tam olarak ne?

ESP, ‘Electronic Stability Program’ yani ‘Elektronik Stabilite Programı’ anlamına geliyor. Farklı markalarda DSC, VSA, ESC gibi isimlerle de anılıyor. Aslında arabalarda görmeye çok alışık olduğumuz ABS (Anti-lock Braking System) ve TCS (Traction Control System) üzerine inşa edilmiş bir teknoloji.
ESP’nin temel görevi, aracın savrulmasını engellemek.

Yukarıda da bahsettiğimiz gibi ani şerit değişimlerinde, ıslak veya buzlu zeminde viraj dönerken, ani direksiyon manevralarında devreye giriyor. Bazı otomobillerde tamamen, bazılarında da kısmen kapatılabiliyor.
Peki ne yapıyor da arabanın kaymasını önlüyor?

ESP, tek başına çalışan bir sistem değil. Birçok sensörün birlikte çalışmasıyla görev yapıyor. Bunların arasında direksiyon açı sensörü, dönüş sensörü, tekerlek hız sensörü ve fren basınç sensörü yer alıyor.
Sistem, sürücünün niyeti ile aracın gerçek hareketini karşılaştırıyor.

Eğer aracın kaymaya başladığını algılarsa, çok hızlı bir şekilde belirli tekerleklere ayrı ayrı fren uyguluyor. Araç ön tarafıyla dışa doğru kayıyorsa içteki arka tekerleğe, araç arka tarafıyla savruluyorsa da ön tekerleğe fren yaparak açının korunmasını sağlıyor. Yani işleyiş tam olarak şöyle:
Sensörlerden gelen veriyi karşılaştırma → gerekirse tek tek tekerleğe fren uygulama → motor gücünü azaltma
Tabii ki bunlar saniyeler içinde gerçekleşiyor.
ESP sadece frenlere değil, motorla ve farklı sistemlerle de iletişim hâlinde.
Sistem kayma tespit edildiğinde gaz kelebeğini elektronik olarak kısabilir ve yakıt püskürtmesini azaltabilir.
Günümüzde ESP sadece fren ve motorla birlikte değil, yokuş kalkış desteği, adaptif cruise control gibi farklı teknolojilerle de birlikte çalışıyor.

Вижте още

Пускането на сгъваемия iPhone може да се забави до 2027 г.

Технологии октомври 18, 20251 Min Read

Откъде идва името на Мурат 124, легендата на една епоха? Кратката история на „Hacı Murat

Технологии октомври 18, 20251 Min Read

Излезе Just Dance 2026: 40 нови песни и два нови режима на игра

Технологии октомври 18, 20251 Min Read

Седем филма на ужасите, номинирани за най-добър филм на „Оскар“-ите: Един от тях влезе в историята

Технологии октомври 17, 20251 Min Read

Вулканът, който е „спал“ в продължение на 710 000 години, се събужда: Какво се случва сега?

Технологии октомври 17, 20251 Min Read

Предавания на Формула 1 в Apple TV?

Технологии октомври 17, 20251 Min Read

Представен е Huawei Nova 14 Vitality Edition!

Технологии октомври 17, 20251 Min Read

OnePlus обявява OxygenOS 16 с интеграция на изкуствен интелект!

Технологии октомври 17, 20251 Min Read

октомври 2025 Държави и градове с най-бърз интернет

Технологии октомври 17, 20253 Mins Read

Определени са държавите, които са най-загрижени за изкуствения интелект: Каква е ситуацията в Турция?

Технологии октомври 17, 20253 Mins Read
Още новини
Финанси

Обвинение в геноцид срещу BNP Paribas от американско съдебно жури: Съдът присъжда обезщетение в размер на 20,5 милиона долара

октомври 18, 2025
Икономика

Изключителни новини… Дългът на Фенербахче е обявен

октомври 18, 2025
Икономика

Автомагистралата Айдън-Денизли е на 1 година: Съживяване на транспорта и икономиката в Егейския регион

октомври 18, 2025
Финанси

Изненадващо преместване от утвърдена строителна компания от Турция в Обединеното кралство: Навлиза в енергийния сектор

октомври 18, 2025
Икономика

Стълпотворение на погребението на бившия министър-председател: 6 загинали

октомври 18, 2025
Икономика

Бяха обявени акциите с най-голям спад и ръст на фондовия пазар през седмицата на загубите!

октомври 18, 2025
Икономика

Вълната от съкращения се разраства! Хиляди хора са безработни

октомври 18, 2025
Финанси

Фармацевтичните компании обединиха усилията си, дори споделиха служителите си! Съветът за защита на конкуренцията не прощава: Фармацевтичните гиганти бяха наказани

октомври 18, 2025
Финанси

С новото предложение за законопроект „Омнибус“ за много професионални групи се въвежда задължение за плащане на годишни такси: Кой колко ще плаща?

октомври 18, 2025
Финанси

Декан на Минния факултет на МТУ проф. д-р Мустафа Кумрал: Кумурал: „Този резерв може да направи Турция богата“

октомври 18, 2025
1 2 3 … 1 734 Next
Facebook X (Twitter) Instagram Pinterest
  • Начало
  • Анализи
  • Икономика
  • Новини
  • Политика
  • Спорт
  • Финанси
  • Още
    • Жени
    • Права и общество
    • Технологии
    • Лайфстайл
    • Общество
© 2025 ThemeSphere. Designed by ThemeSphere.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.