Close Menu
  • Начало
  • Анализи
  • Икономика
  • Новини
  • Политика
  • Спорт
  • Финанси
  • Още
    • Жени
    • Права и общество
    • Технологии
    • Лайфстайл
    • Общество
Facebook X (Twitter) Instagram
Facebook X (Twitter) Instagram
Haber.bgHaber.bg
  • Начало
  • Анализи
  • Икономика
  • Новини
  • Политика
  • Спорт
  • Финанси
  • Още
    • Жени
    • Права и общество
    • Технологии
    • Лайфстайл
    • Общество
Haber.bgHaber.bg
Начало » Обяснихме логиката на работа: какво точно прави ESP, когато автомобилът започне да се занася, и спасява ситуацията?

Обяснихме логиката на работа: какво точно прави ESP, когато автомобилът започне да се занася, и спасява ситуацията?

октомври 12, 2025 Технологии
Share
Facebook Twitter LinkedIn Pinterest Email
BG Прочети на български TR Прочети на турски
И така, какво точно прави тази система ESP, която отдавна сме свикнали да виждаме в автомобилите, когато се активира и предотвратява занасянето на автомобила? Нека започнем с основните неща: ESP...

Peki otomobillerde uzun süredir görmeye alıştığımız bu ESP sistemi, devreye girdiğinde tam olarak ne yapıyor da aracın savrulmasını engelliyor?
Temelden başlayalım; ESP tam olarak ne?

ESP, ‘Electronic Stability Program’ yani ‘Elektronik Stabilite Programı’ anlamına geliyor. Farklı markalarda DSC, VSA, ESC gibi isimlerle de anılıyor. Aslında arabalarda görmeye çok alışık olduğumuz ABS (Anti-lock Braking System) ve TCS (Traction Control System) üzerine inşa edilmiş bir teknoloji.
ESP’nin temel görevi, aracın savrulmasını engellemek.

Yukarıda da bahsettiğimiz gibi ani şerit değişimlerinde, ıslak veya buzlu zeminde viraj dönerken, ani direksiyon manevralarında devreye giriyor. Bazı otomobillerde tamamen, bazılarında da kısmen kapatılabiliyor.
Peki ne yapıyor da arabanın kaymasını önlüyor?

ESP, tek başına çalışan bir sistem değil. Birçok sensörün birlikte çalışmasıyla görev yapıyor. Bunların arasında direksiyon açı sensörü, dönüş sensörü, tekerlek hız sensörü ve fren basınç sensörü yer alıyor.
Sistem, sürücünün niyeti ile aracın gerçek hareketini karşılaştırıyor.

Eğer aracın kaymaya başladığını algılarsa, çok hızlı bir şekilde belirli tekerleklere ayrı ayrı fren uyguluyor. Araç ön tarafıyla dışa doğru kayıyorsa içteki arka tekerleğe, araç arka tarafıyla savruluyorsa da ön tekerleğe fren yaparak açının korunmasını sağlıyor. Yani işleyiş tam olarak şöyle:
Sensörlerden gelen veriyi karşılaştırma → gerekirse tek tek tekerleğe fren uygulama → motor gücünü azaltma
Tabii ki bunlar saniyeler içinde gerçekleşiyor.
ESP sadece frenlere değil, motorla ve farklı sistemlerle de iletişim hâlinde.
Sistem kayma tespit edildiğinde gaz kelebeğini elektronik olarak kısabilir ve yakıt püskürtmesini azaltabilir.
Günümüzde ESP sadece fren ve motorla birlikte değil, yokuş kalkış desteği, adaptif cruise control gibi farklı teknolojilerle de birlikte çalışıyor.

Вижте още

Поредицата Assassin’s Creed ще претърпи промяна

Технологии октомври 16, 20251 Min Read

Опасен растеж: пукнатината в магнитния щит на Земята се разширява

Технологии октомври 16, 20251 Min Read

Идва новият местен сериал на Disney+: Първи тийзър трейлър на „Осмото семейство“ на Али Атай

Технологии октомври 16, 20251 Min Read

Чиповете на TSMC се продават като топъл хляб

Технологии октомври 16, 20251 Min Read

Преглед на Train Sim World 6: Най-близката симулация на влак до реалността

Технологии октомври 16, 20251 Min Read

Джеймс Уеб улавя невероятната мощ на черната дупка в галактиката М87

Технологии октомври 16, 20251 Min Read

OpenAI става голяма компания: 1 трилион долара!

Технологии октомври 16, 20251 Min Read

Вече няма да има кабелна бъркотия (дали е така?): Безжичният HDMI толкова добър ли е, колкото кабелният HDMI?

Технологии октомври 16, 20251 Min Read

ОБЯВЕНА Е ДАТАТА НА 5G: И какво сега?

Технологии октомври 16, 20251 Min Read

октомври 2025 Най-използваните инструменти за изкуствен интелект в Турция

Технологии октомври 16, 20251 Min Read
Още новини
Права и общество

Обосновка на решението на Конституционния съд относно Тайфун Кахраман: „Няма причинно-следствена връзка между неговите действия и насилието“

октомври 17, 2025
Права и общество

Втора операция в рамките на разследването на Can Holding: 26 задържани

октомври 17, 2025
Новини

Барис Пехливан: Зеки Мюрен можеше да бъде в затвора, ако беше жив днес

октомври 17, 2025
Новини

Cangül Örnek Очи от Диарбекир до Рожава

октомври 17, 2025
Новини

Бекир Тамер Гьокалп: Класическата парична политика вече е само „финансов рефлекс“, а не системно решение

октомври 17, 2025
Новини

Alp Altınörs Освобождаването на затворници в Кобани може да създаде надежда за демократична политика

октомври 17, 2025
Новини

Fehmi Koru: Как е възможно лидерите на ислямския свят на среща, която ще реши бъдещето на Газа, да не се съсредоточат върху отговорните за войната?

октомври 17, 2025
Политика

СЪБУДЕТЕ СЕ

октомври 17, 2025
Политика

Снимка на гнусния ред!

октомври 17, 2025
Политика

Препоръки за изпълнение на изборите: Какво да се направи (5)

октомври 17, 2025
1 2 3 … 1 722 Next
Facebook X (Twitter) Instagram Pinterest
  • Начало
  • Анализи
  • Икономика
  • Новини
  • Политика
  • Спорт
  • Финанси
  • Още
    • Жени
    • Права и общество
    • Технологии
    • Лайфстайл
    • Общество
© 2025 ThemeSphere. Designed by ThemeSphere.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.