Close Menu
  • Начало
  • Анализи
  • Икономика
  • Новини
  • Политика
  • Спорт
  • Финанси
  • Още
    • Жени
    • Права и общество
    • Технологии
    • Лайфстайл
    • Общество
Facebook X (Twitter) Instagram
Facebook X (Twitter) Instagram
Haber.bgHaber.bg
  • Начало
  • Анализи
  • Икономика
  • Новини
  • Политика
  • Спорт
  • Финанси
  • Още
    • Жени
    • Права и общество
    • Технологии
    • Лайфстайл
    • Общество
Haber.bgHaber.bg
Начало » Обяснихме логиката на работа: какво точно прави ESP, когато автомобилът започне да се занася, и спасява ситуацията?

Обяснихме логиката на работа: какво точно прави ESP, когато автомобилът започне да се занася, и спасява ситуацията?

октомври 12, 2025 Технологии
Share
Facebook Twitter LinkedIn Pinterest Email
BG Прочети на български TR Прочети на турски
И така, какво точно прави тази система ESP, която отдавна сме свикнали да виждаме в автомобилите, когато се активира и предотвратява занасянето на автомобила? Нека започнем с основните неща: ESP...

Peki otomobillerde uzun süredir görmeye alıştığımız bu ESP sistemi, devreye girdiğinde tam olarak ne yapıyor da aracın savrulmasını engelliyor?
Temelden başlayalım; ESP tam olarak ne?

ESP, ‘Electronic Stability Program’ yani ‘Elektronik Stabilite Programı’ anlamına geliyor. Farklı markalarda DSC, VSA, ESC gibi isimlerle de anılıyor. Aslında arabalarda görmeye çok alışık olduğumuz ABS (Anti-lock Braking System) ve TCS (Traction Control System) üzerine inşa edilmiş bir teknoloji.
ESP’nin temel görevi, aracın savrulmasını engellemek.

Yukarıda da bahsettiğimiz gibi ani şerit değişimlerinde, ıslak veya buzlu zeminde viraj dönerken, ani direksiyon manevralarında devreye giriyor. Bazı otomobillerde tamamen, bazılarında da kısmen kapatılabiliyor.
Peki ne yapıyor da arabanın kaymasını önlüyor?

ESP, tek başına çalışan bir sistem değil. Birçok sensörün birlikte çalışmasıyla görev yapıyor. Bunların arasında direksiyon açı sensörü, dönüş sensörü, tekerlek hız sensörü ve fren basınç sensörü yer alıyor.
Sistem, sürücünün niyeti ile aracın gerçek hareketini karşılaştırıyor.

Eğer aracın kaymaya başladığını algılarsa, çok hızlı bir şekilde belirli tekerleklere ayrı ayrı fren uyguluyor. Araç ön tarafıyla dışa doğru kayıyorsa içteki arka tekerleğe, araç arka tarafıyla savruluyorsa da ön tekerleğe fren yaparak açının korunmasını sağlıyor. Yani işleyiş tam olarak şöyle:
Sensörlerden gelen veriyi karşılaştırma → gerekirse tek tek tekerleğe fren uygulama → motor gücünü azaltma
Tabii ki bunlar saniyeler içinde gerçekleşiyor.
ESP sadece frenlere değil, motorla ve farklı sistemlerle de iletişim hâlinde.
Sistem kayma tespit edildiğinde gaz kelebeğini elektronik olarak kısabilir ve yakıt püskürtmesini azaltabilir.
Günümüzde ESP sadece fren ve motorla birlikte değil, yokuş kalkış desteği, adaptif cruise control gibi farklı teknolojilerle de birlikte çalışıyor.

Вижте още

SpaceX успешно завърши последния тест на следващото поколение Starship

Технологии октомври 14, 20251 Min Read

Microsoft официално се отказва от Windows 10

Технологии октомври 14, 20251 Min Read

Преглед на книгата „Игра на тронове“ в Джордж Р.Р. Мартин

Технологии октомври 14, 20251 Min Read

Повече от 3% от бебетата, родени в Япония през 2024 г., са чужденци

Технологии октомври 14, 20251 Min Read

Google ще разшири изкуствения интелект с интеграцията на „Nano Banana“!

Технологии октомври 14, 20251 Min Read

Министърът обяви: Кога Турция ще премине към 5G?

Технологии октомври 13, 20251 Min Read

Instagram макари получава турски превод

Технологии октомври 13, 20251 Min Read

Има ли срок на годност водата, продавана в пластмасови бутилки? Да, но…

Технологии октомври 13, 20251 Min Read

Китай може да разтърси технологичния сектор

Технологии октомври 13, 20251 Min Read

Най-трудният въпрос на физическата реалност: Има ли граница на Вселената, или тя е „безкрайна“?

Технологии октомври 13, 20251 Min Read
Още новини
Финанси

Victor Osimhen остави своя отпечатък на Световната купа! Той собственоръчно пренесе Нигерия

октомври 14, 2025
Финанси

Получава епилептичен припадък по време на пътуване! Моментът на инцидента с камера

октомври 14, 2025
Икономика

Фед/Пауъл: Програмата за намаляване на баланса може да приключи скоро

октомври 14, 2025
Икономика

Страшно земетресение в Балъкесир! AFAD обяви магнитуда

октомври 14, 2025
Икономика

Google и Световната банка си сътрудничат

октомври 14, 2025
Финанси

AFAD обяви: Земетресение в Синдиржи

октомври 14, 2025
Икономика

ŞOK 15-21 октомври 2025 актуалният продуктов каталог е публикуван! Акумулаторният пистолет за масаж идва в ŞOK

октомври 14, 2025
Икономика

Месечната възвръщаемост от 500 хил. TL се е променила! Ето и банките с най-високи лихвени проценти по депозити

октомври 14, 2025
Финанси

Бурята в Борса Истанбул още не е приключила: Краят или началото на упадъка?

октомври 14, 2025
Финанси

Републиканската асамблея на ТРЮК приема предложение за решение с две държави

октомври 14, 2025
1 2 3 … 1 696 Next
Facebook X (Twitter) Instagram Pinterest
  • Начало
  • Анализи
  • Икономика
  • Новини
  • Политика
  • Спорт
  • Финанси
  • Още
    • Жени
    • Права и общество
    • Технологии
    • Лайфстайл
    • Общество
© 2025 ThemeSphere. Designed by ThemeSphere.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.